نوشتن مقاله علمی ترویجی

Home » خدمات مقاله » نوشتن مقاله علمی ترویجی

در بسیاری از حوزه های تخصصی نوشتن مقاله علمی ترویجی دارای بالاترین تقاضا هستند که دانشجویان با چاپ مقالات علمی ترویجی در مجلات معتبر علمی میتوانند ارزش علمی بالایی را کسب کنند. با این حال نشریات هر مقاله علمی را برای انتشار مجوز نمی دهند پس برای آنکه شانس پذیرش مقاله علمی ترویجی خود را افزایش دهید باید از اصول نوشتن این گونه مقالات علمی آگاهی پیدا کنید. به این منظور موسسه علمی پژوهشی نصیر در این مقاله ساختار مقاله علمی ترویجی را بررسی کرده و شما را با نحوه نوشتن این گونه مقالات علمی آشنا میسازد.

نوشتن مقاله علمی ترویجی

این نوع مقالات ماهیت ساده تری نسبت به مقالات علمی پژوهشی دارند و خوانندگان آنها میتوانند افراد غیر دانشگاهی و غیر متخصص علمی باشند. پایه و اساس این نوع مقالات علمی مقالات نشر یافته پیشین است و در این مقالات ایده تازه و کشف مجهولات را نداریم که اغلب به صورت ترجمه یا تالیفی هستند که به بررسی اطلاعاتی که در بازه زمانی پیش از این در خصوص موضوعی انتشار یافته است، با هدف ارتقاء دانش مخاطب نوشته میشوند و اینگونه موضوعات جدید در اختیار مخاطب قرار میگیرند.

ساختار این مقالات علمی ترویجی شامل بخش های زیر است :

  • عنوان
  • نام نویسندگان
  • چکیده
  • کلید واژه ها
  • مقدمه
  • تعاریف
  • طرح مساله
  • نتایج و یافته ها
  • جمع بندی
  • پیشنهاد برای تحقیقات آینده
  • سپاسگزاری
  • منابع

نحوه نوشتن مقاله علمی ترویجی

نگارش مقاله علمی ترویجی بسیار شبیه به نگارش مقاله علمی پژوهشی میباشد با این تفاوت که مقاله علمی ترویجی بر اساس دانش گذشته نگارش میشود ولی نگارش مقاله علمی پژوهشی بر اساس خلاقیت و نوآوری صورت میگیرد.

عنوان مقالات علمی ترویجی

عنوان مقاله باید متناسب با موضوع و هدف از انجام نتایج پژوهش باشد .بیشتر از یک سطر نباشد و شامل کلمات یا عبارات اضافه نباشد و موضوع را به طور مختصرارائه نماید. عنوان مقاله باید جذاب باشد و نظر خواننده را جلب نموده و آن را برای خواندن مقاله ترغیب کند.

نام نویسندگان

نام نویسندگان را بعد از عنوان می آوریم . مشخصات، مرتبه علمی، آدرس، تلفن، فاکس، ایمیل نویسنده یا نویسندگان به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته میشود سپس نام دانشگاه نویسنده نوشته میشود.

چکیده

چکیده از بخش های مهم در مقاله است. این قسمت از مقاله حدودا 5 الی 15 سطر خواهد بود که به صورت ماضی آورده میشودو گفته میشود که چه در مقاله گفته میشود. چکیده مقاله باید در عین کوتاه بودن روان باشد و کلیت موضوع را به صورت گویا بیان نماید. به طور خلاصه اهداف و فرضیه ها و نتیجه گیری قید میشود.

کلید واژه ها

مفاهیم اصلی و مهم و البته تاثیرگذار در مقاله میباشند که مکرر در مقاله ترویجی تکرار میشوند که میتواند بین 3 تا 6 کلمه باشند. میتوانید این کلمات را از عنوان مقاله استخراج کنید. این کلمات ارتباط زیادی با محتوای متن و موضوع مقاله دارند.

مقدمه

معرفی موضوع و کلیات مقاله که خواننده در ادامه آنها را مطالعه میکند که معرفی موضوع مقاله در حدود 5 الی 15 سطر انجام میشود و پس از آن 5 سطر با لحنی آینده نگر نسبت به مطالبی که در ادامه مقاله می آیند اشاره دارد. در این بخش تعریف مساله و ضرورت و اهداف پژوهش برای روشن شدن موضوع تحقیق آورده میشود.

تعاریف

ممکن است این قسمت بنابر عنوان مقاله چند پاراگراف باشد.در هر پاراگراف به یک موضوع اشاره شده و به صورت مستند از قول دیگر نویسندگان نقل میگردد. دراین قسمت خواننده با مبانی نظری مقاله آشنا میشود که بهتر است بین 10 تا 30 سطر باشد.

طرح مساله

بیان اصل مقاله علمی ترویجی است که در این بخش نوشته ها جزیی تر میشود و به ضرورت و مدل تحقیق میپردازد. این بخش بنا به موضوع میتواند چند پاراگراف و چند تیتر داشته باشد. اصل مقاله علمی ترویجی باید 5 تا 10 صفحه A4 باشد .

نتایج و یافته ها

در این قسمت به مخاطبین گفته میشود که در متن مقاله چه ارائه شده و نوآوری مقاله چه بوده است. این قسمت باید یک صفحه A4 باشدو نتایج موجود را در قالبت نمودار، تصویر، شکل و حتی جملاتی زیبا آورد.

جمع بندی

در این قسمت نویسنده عنوان میکند که فواید خواندن این مقاله چیست و نظر و برداشت خود را از این مقاله بیان میکند و به نوعی به کار خود در نگارش این مقاله ترویجی مشروعیت میدهد. این قسمت از مقاله هم باید 5 تا 15 سطر باشد.

سپاسگزاری

در این قسمت از تمامی کسانی که در اجرای این مقاله یاریتان کرده اند قدردانی کنید که از یک پاراگراف تجاوز نکند .این تیتر اختیاری است و میتواند نوشته نشود.

پیشنهاد برای تحقیقات آینده

پیشنهاد هایی هم برای هموار نمودن راه تحقیقات آینده در این قسمت آورده میشود و نویسنده باید حداقل یک عنوان مقاله جدید که مرتبط به موضوع مقاله ترویجی نوشته شده به خواننده معرفی کند.

منابع و مآخذ

تنها منابعی را که در متن مقاله استناد شده در این قسمت بنویسید. ابتدا منابع فارسی و بعد انگلیسی را قید کنید.

جمع بندی

نوشتن مقاله علمی ترویجی بسیار شبیه به نوشتن مقاله علمی پژوهشی میباشد با این تفاوت که مقاله علمی ترویجی بر اساس دانش گذشته نگارش میشود ولی نگارش مقاله علمی پژوهشی بر اساس خلاقیت و نوآوری صورت میگیرد. در این مقالات ایده تازه و کشف مجهولات را نداریم. از موسسات مختلفی می توانید برای نوشتن مقاله علمی کمک بگیرید.

دانشجویان اشتیاق زیادی برای نوشتن مقالات علمی ترویجی دارند و نشریات زیادی هم این مقالات را چاپ میکنند ولی نه هر مقاله علمی ترویجی را. از این رو برای نوشتن یک مقاله علمی ترویجی دارای ارزش علمی بالا باید نهایت تلاشتان را داشته باشید و تا جایی که امکان دارد در این زمینه مطالعه کنید تا هم در نگارش مقاله و هم در زمینه سطح دانشی ارتقا یابید و تجربه لازم را در این زمینه کسب کنید تا با دست پر به سراغ نوشتن مقالات علمی بروید. خیلی از افراد مبتدی و غیر مبتدی به راحتی نمیتوانند نگارش مقالات علمی را انجام دهند از این رو موسسه علمی پژوهشی نصیر به کمک این افراد میرود تا این افراد با خیالی آسوده و تنها با دادن هزینه مناسب به هدف خود برسند و یک مقاله علمی معتبر و با ارزش علمی بالا به رزومه خود اضافه نمایند .

نوشتن مقاله علمی پژوهشی
ترجمه مقاله

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Studend ph.D rezaei
    2021-09-11 12:35

    درود بر شما، با توجه به محدودیت زمانی هزینه عنوان و چاپ و پذیرش یک مقاله علمی ترویجی در حوزه بازاریابی چه میزان است؟
    چنانچه امکان دارد این موارد را ایمیل نمایید.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2021-09-16 14:05

      سلام.
      جهت چاپ و پذیرش مقاله علمی ترویجی در حوزه بازاریابی ا کارشناسان ما تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.