نوشتن مقاله علمی پژوهشی

Home » خدمات پذیرش و چاپ » نوشتن مقاله علمی پژوهشی

نوشتن مقاله علمی پژوهشی از آنجا اهمیت پیدا می کند که امروزه فضای پژوهشی در کشور توسعه یافته که طرح های علمی پژوهشی دانشگاهی زیادی در حال افزایش است که خواهان چاپ مقالات خود در نشریات علمی هستند و این خود سبب افزایش تعداد نشریات علمی در رشته های مختلف شده است که اعتبار هرکدام از این نشریات متفاوت است از این رو مقالات با توجه به اعتبار و ارزش علمی خود چاپ میشوند. نوشتن مقاله علمی مهم است چرا که تعداد افراد زیادی آن را مطالعه میکنند و به عبارتی مقاله علمی نتیجه یک رهاورد فکری است از این رو اهمیت فراوانی دارد. محور محتوایی یک پژوهش علمی آنست که مجهولی را روشن سازد.

همواره نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی در میان محققان ،دستیاران و اساتید به عنوان یک چالش بوده است چرا که بسیاری از افراد آموزشی برای تهیه مقاله علمی پژوهشی ندیده اند.

موسسه علمی پژوهشی نصیر در بین هزاران موسسه نوشتن مقاله به عنوان برترین سایت نوشتن مقاله آماده رائه بهترین خدمات مقاله نویسی به دانشجویان و اساتید محترم می باشد.

مقاله علمی پژوهشی

پیش از نوشتن مقاله علمی پژوهشی موضوعی را که انتخاب کرده اید را بررسی کنید و ببینید که این مطلب آنقدر مهم است که انتشار یابد و دیگران از آن بهره مند شوند چون ماهیت مقاله علمی آنست که در دانش بشر اثر گزار بوده و دارای پیامی باشد. برای نوشتن مقاله علمی لازم است پیش از نوشتن و شروع مشخص کنید قرار است چه نوع مقاله علمی را بنویسید و همچنین آن را در کدام نشریات علمی به چاپ برسانید و سپس به شرایط نشریات برای چاپ مقاله در راهنمای نویسندگان رفته و بارها آیین نامه ها، دستورالعمل ها و شرایط را مطالعه بفرمایید.

هنگام نوشتن مقاله علمی پژوهشی باید راهنمای نویسندگان نشریه علمی انتخاب شده را در نگارش اولیه مقاله خود بکار ببرید که این خود شامل نحوه نگارش متن، نقل منابع و مآخذ، ارقام و اعداد ، جداول، فهرست علائم و اختصارات و… میشود. در راهنمای نویسندگان قالب خاصی هم برای نوشتن مقاله تعیین شده است که این امر شما را در نگارش مقاله علمی کمک میکند چون یک چارچوب کلی برایتان مشخص کرده است از این رو میتوانید بدون سردرگمی و اتلاف وقت نوشتن مقاله علمی را شروع کنید. عمل به راهنمای نویسندگان نشریات سبب میشود تا داور مقاله نظر مثبتی به مقاله شما داشته باشد چون داوران مقالات از اتلاف وقت روی مقالات متنفر هستند و این امر را بی احترامی می دانند.

ویژگی های مقاله علمی پژوهشی:

فرایند تفکر را طی کرده باشد، هر پژوهش علمی در پی پاسخ دادن به پرسش هایی است که تاکنون جوابی برای آنها پیدا نشده است. بنابراین پژوهش علمی با طرح یک یا چند سوال آغاز میشود .

منطقی بودن: که منطق راه درستی است که به محقق کمک میکند تا در استدلال و تحلیل و نتیجه گیری درست عمل کند.

منسجم و نظامدار بودن: مرتبط بودن اجزای مقاله سبب میشود تا مقاله ای یکپارچه و منسجم و گیرا داشت.

تراکمی بودن: هدف اصلی در نگراش یک مقاله کشف یا تکمیل دانش بشری است نه تکرار دباره عبارات و مطالب از این رو باید به سوالاتی که تا کنون جوابی منطقی وجود نداشته است پاسخ داد.

تناسب موضوع با مسائل روز جامعه: موضوع با نیاز ها و مسائل فعلی در جامعه ارتباط داشته باشد، هر پژوهشگر باید به دنبال حل مسائل و مشکلات جامعه علمی خود باشد و اینها در انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی در اولویت هستند .

5 معیار مهم مقاله علمی پژوهشی قابل چاپ

نوآوری و ابتکار : هر پژوهش در صورتی ارزش علمی بالایی خواهد داشت که در آن یک خلاقیت و ایده نو وجود داشته باشد .

با نظریه ها متناسب باشد : در هر رشته علمی نظریه هایی وجود دارد که باید یافته های بدست آمده در پژهش نباید با نظریه های موجود در این رشته تخصصی متناسب نباشد.

دوری از کلی گویی: این یک اصل در نوشتن مقاله علمی پژوهشی است. مطالب را کاملا واضح و مشخص و گویا باید توضیح داد و از کلی گویی اجتناب داشت.

گزارش روش شناسی: یعنی به جست و جوی ناشناخنه ها پرداخت و شناخت لازم را کسب نمود. در این فرآیند چگونگی گرداوری شواهد و تبدیلشان به یافته گزارش روش شناسی پژوهش می باشد.

روش گردآوری مناسب: زمانی یک پژوهش علمی مطالب خود را به اثبات میرساند که در آن روش گردآوری مناسبی را انتخاب شده باشد و این روش هم بخوبی در متن مقاله بیان شده باشد.

نحوه نوشتن مقاله علمی پژوهشی :

اولین قدم برای تهیه مقاله علمی پژوهشی انتخاب موضوعی است که قرار است دانشی را به علم بشر اضافه کند. انتخاب یک موضوع بزرگ و گسترده نمیتواند شما را در داشتن مقاله معتبر موفق کند چرا که شرح دادن یک موضوع بزرگ از عهده یک مقاله خارج است و بسط دادن آن در مقاله نمیگنجد و اینها را به اصلاح Review میگویند که فاقد ارزش علمی است. پس از انتخاب موضوع علمی باید به جمع آوری آثار و نتایج مولفین مختلف چه خارجی و چه داخلی پیرامون زمینه موضوع علمی منتخب بپردازید.

اطلاعات دست اول و نو که در فرآیند پژوهش علمی بدست می آیند از ارزش ویژه ای برخوردارند. در هنگام نگارش مقاله علمی حتما بخاطر داشته باشید که، مطالب نوشته شده در مقاله باید در یک راستا و مکمل هم باشند تا اینگونه ارتباط مفهومی آنها حفظ شود. بحث ها موضوعات با هم مرتبط باشند و موضوعات به طور کامل و و اضح و شفاف توضیح داده شوند.

استدلال های موجود در مقاله باید منطق علمی داشته باشند وپیوسته باشند. اجزا و عبارات مقاله کاملا منسجم باشند و ادبیات متن نگارش با موضوع علمی انتخابی تناسب داشته باشد. منابع موجود در درون متن به صورت دقیق اراجاع داده شود. پژوهش از نوآوری برخوردار باشد. رفرنس دهی اصولی داشته باشد. مقاله علمی پژوهشی باید ساختار مفهومی اصولی داشته باشد.از عنوان مناسب و همچنین زیر عنوان های مناسب و جذاب استفاده شود، عنوان کلیشه ای را دور فراموش کنید و به صورت مختصر و مفید عبارتی را انتخاب کنید تا جذاب و گیرا باشد چون میزان دقیت در پژوهش از همین عنوان تحقیق مشخص میشود. استدلال ها و نتایج به روش قابل استناد پشتیبانی شود.

نکات مهم پیرامون نگارش مقاله علمی پژوهشی

برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی نیاز به داشتن طرحی مدون است ما برای افراد مبتدی پیشنهاد میشود تا طبق مراحل زیر عمل کنند تا قدری در نوشتن مقاله علمی پژوهشی راحت عمل کنند:

ارقام و جداول را آماده نمایید.
روش ها را به طور کامل بنویسید.
نتایج را گزارش کنید.
بحث را بنویسید و تفسیر کنید.
نتیجه گیری را به طور کامل بنویسید.
مقدمه واضح و جذابی بنویسید.
چکیده را بنویسید.
عنوان مقاله را با وسواسی خاص بنویسید.
کلمات کلیدی را تنطیم کنید.
سپاسگزاری را بنویسید.

باید گفت که ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤـﻲ از ﭼﻨـﺪﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻘﺪﻣﻪ، ﻣﻮاد مورد نیاز و روشﻫﺎی انجام پژوهش، ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ، ﺑﺤﺚ و تفسیر، ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮي، ﺳﭙﺎﺳﮕﺰاري و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد.

استخراج مقاله از پایان نامه
نوشتن مقاله علمی ترویجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.